Vaarverslag Eerste Week 2011

Maandag 2 mei 2011

Om 10.00u. kwam iedereen aan boord van de 48 meter lange en 7,20 meter brede “ Vrijheid”. Iedereen heeft elkaar geholpen met de spullen naar hun eigen hut brengen en daarna werd iedereen aan elkaar voorgesteld onder het genot van een kop koffie met gebak. Omdat het flink waaide duurde het even voor we de Batavia-haven in Lelystad konden verlaten. Kapitein Nico had na de huishoudelijke mededelingen uitgelegd dat we richting Enkhuizen of Hoorn zouden varen. Nadat we de haven uit waren bleek dat we vanwege de windrichting naar Hoorn zouden gaan. De crew had al verteld dat we met z’n allen moesten helpen om de zeilen te hijsen maar met een flinke windkracht 6 was dat nog geen makkie! Stijn en Maren hebben ons de beginselen van het zeilen bijgebracht.

We zijn totaal met 36 mensen incl. bemanning. Daarvan zijn 15 kinderen. Ook die hebben fantastisch meegeholpen. Het was een erg koude wind en mede door de harde vlagen voeren we met één zeil en een fok met een flinke vaart (8 knopen!) richting Hoorn. Er zijn 11 (!) zeilen beschikbaar, dus voor de windstille dagen hebben we nogal wat doek achter de hand! We hadden 3 uur gevaren toen het middeleeuwse haventje van Hoorn in zicht kwam. In Hoorn hebben we het mooie centrum verkend. De film “Scheepsjongens van Bontekoe” is hier opgenomen. Op de foto’s is wel te zien waarom.

Om 18.00 werden we weer terug verwacht voor een heerlijk diner; aardappelkrieltjes, kippepoten en sla met doperwtjes. Na de gezamenlijke afwas hebben we aan dek nog een kennismakingsspel gespeeld en rond 20.00u. gingen de eerste kinderen naar bed voor een welverdiende nachtrust.

Al met al een heel mooi begin van deze zeilweek!!

Mechy en Marc

Sailing kids 3 mei 2011

Vanochtend rond 6 uur wakker geworden, omdat onze jongste dochter van 2,5 jaar haar lampje aan deed. Ze bleef echter stil, zodat we wonder boven wonder tot 7:30 konden “uitslapen”, en dat terwijl we toch met 6 man in de hut slapen.

“Natuurlijk” een goed ontbijt met dank aan Arie!, waarna we rustig aan uit Hoorn vertrokken en de zeilen gingen hijsen. Het is een mooie zonnige dag, maar het waait minder hard dan gisteren. We hebben vandaag daarom met vijf zeilen gevaren, van voor naar achter: de binnenkluiver, fok, schoener, grootzeil en bezaan. Tijdens de tocht met zijn allen rustig aan gedaan en gerelaxt op de zitzakken uit de wind in de zon en de luwte.

’s Middags hebben de kinderen gezamenlijk een Piratenvlag geschilderd en met stijl gehesen. Zelf nog even in de zon gezeten en de ogen dicht gedaan, en volgens ooggetuigen heb ik geslapen.

Rond 16:30 uur aangemeerd in Enkhuizen. In anderhalf uur de oude panden van dit markante stadje bekeken en genoten van heerlijk fruit dat de kinderen hadden uitgekozen. Bij terugkomst werden we verwelkomd door de Ruud Stam, de oprichter van Sailing Kids, die even kwam kijken hoe wij genieten van deze unieke dagen.

Nu zitten we gezellig in de grote ruimte te kletsen, en te bedenken wat ik moet opschrijven. De jeugdigen zitten met elkaar gezellig spelletjes te spelen.

Miró van der Mey

Sailing Kids 4 mei 2011,

De derde dag van onze zeilweek. Gisteren zijn we aangekomen in Enkhuizen. `s Avonds hebben we met z’n allen besloten om vandaag eerst naar het (openlucht) Zuiderzee museum te gaan. We zijn er met een bootje naar toe gebracht en daar was te zien hoe de mensen vroeger leefden. In de huisjes en bedrijfjes werd door de mensen die daar werkten precies nagespeeld hoe alles vroeger gebeurde. Er werd vis gerookt, de was werd gedaan, in de apotheek werden de medicijnen “gemaakt”en verkocht. Er was veel te zien en de tijd was eigenlijk tekort om alles goed te bekijken, maar goed we moesten weer verder helemaal naar de andere kant van het meer. Om 12 uur werden we gehaald door Nico en de boot. Eenmaal aan boord moesten de zeilen worden gehesen. De bedoeling was dat wij richting Lemmer zouden gaan. Door de geringe windkracht moesten alle zeilen worden bijgezet en nadat alles stond zoals het moest staan verraste Arie ons weer met een heerlijke omelet en uiensoep. Tegen vier uur kwamen we aan in Lemmer en hebben we met een grote groep een terrasje gepikt in het zonnetje. Om half 7 stond er een heerlijke zomer-stampot voor ons klaar.

Omdat het 4 mei is hebben wij vanzelfsprekend stilgestaan bij alle gevallen soldaten en mensen die in oorlogstijden zijn gesneuveld.

Vanavond gaan de kinderen de Scheepsjongens van Bontekoe kijken en “de mannen” gaan voetbal kijken bij Rintje Ritsma thuis… (of in de kroeg)

Tot nu toe is het een heerlijke week om mee te maken. Lekker ongedwongen met leuke mensen aan boord. Je ziet steeds meer dat de kinderen naar elkaar toe trekken en ook bij de ouders en bemanning / vrijwilligers zien we dit gebeuren.

Gaatse, Gea, Suzanne, Kevin en Erik Gjaltema

Sailing Kids 5 mei 2011,

Tsja toen was het ineens Bevrijdingsdag op de Vrijheid . En Bevrijdingsdag in Lemmer. Aan het ontbijt verscheen de crew in het oranje . De lieve Duitse matroos Maren verscheen in een oranje shirtje met Hamburg er op , kortom de toon was gezet. Op naar Lemmer , Lemmer bruiste zoals alleen Lemmer bruisen kan. We gingen op zoek naar de beer en de sfeer van de stad . Even dacht ik dat ik Rintje op een klein balkonnetje zag staan , naakt , met een Maaslander voor zijn jodokus , maar helaas het bleek een poster te zijn van Martine Bijl met: Je moet de groeten van Hak hebben.

Met spijt in ons hart verlieten wij om 12 uur het stadje . Nico de schipper liet de misthoorn 3 maal brullen ten teken dat de Sailling Kids het stadje gingen verlaten . Het was windstil. Nico gooide zijn haar achterover en startte de motor. Waar gaan we heen skipper ? Waar de wind ons brengt jongen . Zachtjes tuften wij de haven uit . Eenmaal buiten de haven kreeg Nico het in zijn kop. Kom op, op met die zeilen. 6 gezinnen begonnen zich wezenloos te trekken om alle zeilen bij te zetten en verdomd, het werkte: met 2 knopen scheurden wij over het IJsselmeer. In de verte op de dijk zag ik een fietser ons fluitend voorbij gaan. Nico zag het niet. Hij boog zich over de kaart, begon in zichzelf te mompelen en riep Stavoren, we gaan naar Stavoren. Zo was beslist en zo gingen wij het doen. Het was een hele fijne rustige tocht.

Nico floot een zeemansliedje, Arie maakte iets met doperwten kortom een dag als alle dagen.

Vijf uur later kwamen wij aan in Stavoren. Weer een bruisende stad aan het IJsselmeer.. . Arie bleek verkeerd te hebben ingekocht . Alleen de kinderen konden pannenkoeken eten. De ouders werden verzocht om zelf maar voor hun eten te zorgen? Dit bleek een truckje. Een lieve truck om de ouders ook eens alleen met elkaar uit eten te laten gaan. Potverdorie wat zijn wij blij met de schipper, de kok en de crew van de Vrijheid. Wat een goede zorgen, betrokkenheid en warmte. Alle gekheid op een stokje. Het was weer een fantastische dag. De vierde in rij. Nog twee te gaan. We hebben er zin in!

Namens alle gezinnen van de Vrijheid,

Jan en Lies

Verslag Sailing Kids vrijdag 6 mei 2011

Vandaag zijn we vroeg vertrokken van Stavoren naar Urk.

Het was prachtig weer, 26 graden.

Er was zeer weinig wind, wat ongunstig is voor het zeilen.

De keuze was ankeren op het water of naar Urk.

Gelukkig had onze kok te weinig drank, dus gingen we op naar Urk.

We genoten van het warme weer en van de heerlijke kerrie soep.

Het laatste gedeelte met de motor aan, want anders kwamen we nooit op Urk.

Op Urk liepen we rond en zagen het beeld van het vrouwtje die keek wanneer de zeelui terugkwamen.

Dat was een monument ter gedachtenis aan de overleden zeelui.

Daarna hebben we weer een heerlijk ijsje gekocht, dat kon niet anders.

Heerlijk zelfgemaakt ijs.

In iedere ijssalon deze week kwamen we mensen van Sailing Kids tegen, die ook ijsjes lekker vonden.

Lekker he.

Teruggekomen was het eten van Arie al klaar.

Heerlijke goulash, met salade en boontjes.

Ditmaal geen erwten.

En natuurlijk vla met slagroom.

Na afloop moesten we ons voorbereiden voor de bonte avond.

Het eerste gedeelte op het strand, en daarna binnen.

Het was fantastisch en reuze gezellig.

We begonnen met K3.

Daarna Cold Play, YMCA en nog verschillende goede acts.

Als verrassing mochten de kinderen nog een theelicht op het water zetten dat dreef in een beker.

Er was ook nog een prachtig filmpje gemaakt over De Vrijheid en de Sailing Kids.

Zeer goed.

Als slot zongen de ouders nog een danklied.

Op het eind van de avond haalde onze Kevin nog Ras patat.

Heerlijk.

Lekker he.

Het mot nie gekker worden.

We hebben genoten van het hele gezelschap en de bemanning en vrijwilligers.

Marieke en Joris hebben het ook leuk gevonden.

Bedankt allemaal voor de goede zorgen.

En

O, Sailing Kids

Jij bent een kampioen.

Wat hebben we genoten,

Zullen we het overdoen????

Tot ziens.

Kus van Marieke

Joris

Jos en Marjolein van Kruijsbergen

Sailing Kids Zaterdag 7 mei 2011,

En…dan is alweer de laatste dag aangebroken helaas , wat een fantastische week hebben we met zijn allen gehad. Gisteravond na de bont avond zaten we met zijn allen onder het genot van een glas bier, wijn, thee of water na te praten over alles toen Jan opeens met het onzalige idee kwam om vanmorgen om 9 uur te gaan zwemmen , we lagen in Urk vlak bij het strand dus de mogelijkheid was er maar de temperatuur was gevoelsmatig rond het vriespunt . Toch zijn een aantal dapperen met Jan voorop het zilte? Nat ingedoken en daarna er snel weer uit en al bibberend kwamen ze weer binnen.

Daarna had Arie met hulp van Laureen een heerlijk Engels ontbijt gemaakt waar we allemaal al zeilend op het achter dek in het zonnetje van hebben genoten. Toen was het opruimen en schoonmaken geblazen , er werd afgewassen gesopt en gedweild beneden en het dek werd zeer grondig geschrobd door groot en klein. Zelfs Yoran hielp mee hij zat op het achterdek lekker geïnstalleerd op zitzakken die Lola heel lief voor hem daar had neergelegd en vanaf die plaats hield hij toezicht op alles wat er gebeurde vanaf zijn plek leek het wel een mierenhoop al die bedrijvigheid.

Straks gaan we nog even heerlijk van het zonnetje en de rust van het zeilen genieten en dan is het grote afscheid nemen aangebroken, we zijn het er allemaal over eens dat , dat best even slikken zal worden want in zo’n week deel je toch heel veel met elkaar en ben je voor een poosje nauw bij elkaars leven betrokken.

Ik wil dan ook alle mensen die een week als dit mogelijk maken en mogelijk hebben gemaakt hartelijk danken voor een meer dan fantastische week met een groep fantastische mensen dank je wel.

Nely

Names alle ouders,

Website/vacature

De website is redelijk op orde. We zoeken echter nog een Joomla! enthousiast/vrijwilliger die het leuk vind om de site verder te ontwikkelen en verbeteringen aan te brengen. Aanmelden kan via joomla!@art-pack.nl