Sailing Kids Zeilweek 35 - verslag

Vrijdag gaat de Vrijheid weer vertrekken met nieuwe Sailing Kids voor een mooie en bijzondere week.
We proberen het weer te volgen via deze Website !

Zaterdag 27 Augustus

Aankomst: Batavia haven, Route: Lelystad – Stavoren. Na het aanmonsteren op de vrijheid hebben we als eerste met elkaar koffie en thee gedronken. Daarna hebben we kennis gemaakt met elkaar. We kregen uitgelegd hoe het er op het schip aan toe ging. Er volgde een rondleiding over het schip en er werd verteld waar welke zeilen voor dienden. Elk zeil had weer een andere naam. Hierop zijn we langzaam aan vertrokken.

Eerst gingen we op de motor de haven uit, tot we een stukje verder waren, toen zijn we het eerste zeil gaan hijsen.

Langzaam aan waren dat al gauw 3 zeilen. We moesten goed samenwerken om de touwen te vieren en strak door te halen. Het weer zat niet echt mee. We hebben aardig wat regen gehad maar desondanks was het een mooie zeildag.

Later aangekomen in Stavoren. We moesten wrijfhoutjes uithangen. Toen zijn we tegen de kade aan gaan liggen en toen we eenmaal vast lagen zijn we een kabel gaan leggen voor de electriciteit en daarna lekker even het stadje Stavoren in gegaan, we hadden een uurtje de tijd en we zijn lekker met z’n allen gaan eten. We aten spaghetti. Het was lekker eten en gezellig. Monique had goed gekookt. Het was een super leuke dag en erg gezellig.

- Familie Schutte.

Zondag 28 augustus

Met de wind in de zeilen, wauw wat een mooie zeildag!!!! We vertrokken uit
Stavoren , er waren hoge golven, veel wind en jaja de zon!!!!!

Om half 9 begon het ontbijt en dat was deze keer heel feestelijk, want onze kapitein was jarig en een van de gasten, Leander werd vandaag 5!!!! De woonkamer helemaal versierd met slingers en ballonnen, uiteraard een versierde stoel. Leander zat al vanaf 7 uur 's morgens op die stoel want stel dat iemand anders erop ging zitten!!!!

Om half 11 de trossen los, zeilen omhoog en vlak daarna bovenop het dek taartjes met aardbeien en slagroom. Ouders hadden weinig tijd want die moesten de hele dag hard werken, zeilen hijsen en strijken( geen overhemden deze week...) kinderen waren druk met het verven van de vlag. Die 's avonds door onze 'sailing kids' de mast ingehesen werd.

Onderweg nog op de Waddenzee gevaren, geen zeehond te bespeuren maar wel de veerboot naar Vlieland. Via Harlingen aangekomen in Franeker rond een uur of 5 en daar stond onze nieuwe kapitein al te wachten. Even een rondje gelopen door het leuke stadje, ijsje gegeten (!!) en daarna weer aanschuiven voor een heerlijke maaltijd.

Daarna helaas kapitein Dick en zijn vrouw Lotta uitgezwaaid die ons in volle vertrouwen achterlieten bij kapitein Nico en vriendin Laureen. Daarna hebben de kids nog de dagkrant gemaakt en hebben met z+n allen )nou ja, een enkel kind was al zo rozig en moe dat die was gaan slapen. Toen nog Weerwolven van Wakkerdam gespeeld. Al met al een topdag, op naar de volgende dag!!

Maandag 29-08-2011

Dit is alweer de derde dag op De Vrijheid. Vanwege de harde wind kunnen we niet de Wadden op maar blijven binnengaats op motorkracht.

Vanuit Franneker gaan we het v. Harinxsmakanaal op richting Leeuwarden. Klokslag 10.00 uur vertrekken wij en al gauw trekt ieder zijn eigen plan. Buiten Leeuwarden gaan we over het akwaduct waarnaar we konden kiezen uit een smal ondiep water. Aangezien we daar bij nader inzien niet in kunnen zijn we achteruit bakboord de Langdeel op richting Warten gevaren. Intussen hebben we warme soep en lekkere salade met brood gegeten. Het wordt smaller en ondieper (2.00 meter) dus moet er extra worden opgelet.

In Warten aangekomen staan tot onze verrassing Dik , Lotta en Femke ons op te wachten om een sjaal op te halen . Maar het zal nog spannender worden!!Het hele dorp is inmiddels uitgelopen, want zo’n groot schip komt hier niet elke dag en de spanning is groot of we het schip wel door het dorp gemanouvreerd krijgen. Maar schipper Nico laat zich niet van zijn stuk brengen en manouvreert samen met Maren en enkele vaders het schip langs enkele penibele punten. Het gaat tussen de 1e en 2e brug op enkele punten maar net goed en zeker de laatste brug is spectaculair!! Het schip had niet groter moeten zijn maar met de stuurkunsten van Nico wordt het tot een goed einde gebracht. Er gaat dan ook een luid gejuich en een hoera op aan de kade; en de ouders sluiten zich hier graag bij aan.

Dik heeft de hele weg langs de kade gefotografeerd en met spanning toegekeken hoe wij het zouden doen. Onderweg word er bij de bruggen de Saling Kids- yel geoefend en ook de bootjes die voorbij komen weten al snel wie we zijn. Benedendeks wordt er Wie ben ik gespeeld door de kinderen en is het een dolle boel.

Inmiddels zijn we via het Margrietkanaal richting Grou en daar is gelukkig meer ruimte en het wordt weer rustig op de boot. JanTino (een vader) neemt het roer over tot Grou waar we om circa half vier aanmeren. Tot ieders grote schrik gaat dan het brandalarm dus wordt ieder naar het dek gemaand . Er wordt gekeken wat er aan de hand is en Nico ziet dat de kopschroegmotor rookt; dus gelukkig geen brand.

Er is ruimschoots tijd om aan wal te gaan wat ieder ook doet. Na wat gewinkeld en rondgekeken te hebben treffen we elkaar op een terrasje waar warme chocomelk met slagroom en kruidenbitter wordt genuttigd. Om half 7 gaan we aan tafel waar een heerlijke maaltijd wordt voorgeschoteld en de kinderen worden getrakteerd op ijs. Nu zijn enkele ouders even lekker ontspannen wandelen of aan het relaxen aangezien de kinderen buiten aan het voetballen zijn.

Het is bijna koffietijd maar voordat wij afsluiten kijken wij terug op een heerlijke dag en willen wij onze dank uiten voor deze geweldige ploeg mensen die zich met hart en ziel inzet voor ons als ouders en onze speciale kinderen.

Liefs en een dikke knuffel Hennie, Jolanda en Esme

Dag 4.

We varen op de moter van Grou naar Lemmer. Deze route pakt leuk uit. De gehele dag verloopt relaxed. Velen keutelen aan. Bovendeks, benedendeks. Voor elk wat wils. Er wordt geknutseld, haren gevlochten, gechilld. Alle zit(lig)zakken liggen verspreid op bovendek. Er wordt heerlijk geslapen. Soms zelfs uren achtereen....

Het weer is fijn. Puur Hollands. Zon, wolken en wind. Prachtige landschappen. Hier en daar draven de Friessche paarden door de weilanden. In de sluis voor Lemmer passen zelfs meerdere behoorlijk grote binnenvaartschepen, plezierjachtjes en.... "De Vrijheid".

We meren aan in de haven van Lemmer. De zon schijnt volop. Enkelen gaan op zoek naar zonnig terras in Lemmer. Enkelen blijven achter bij de boot. Na terrasbezoek bleek bij terugkomst een heus piratenschip aangemeerd te hebben tegen De Vrijheid aan. Met de paar mensen die toen aan boord waren genoten we van een korte rondleiding op het piratenschip. "We eten pannenkoeken" vanavond... Hiermee wordt iedereen blijgemaakt. Daarna DvD avond. Gezellig. Reuze gezellig. Wat de kinderen niet/nauwelijks weten is dat er "te weinig" pannenkoeken zijn, en dat de ouders daarom met elkaar in Lemmer ergens gaan eten. Voor elk wat wils. De grootste groep gaat eten in de English pub. Dat is zowat ook het enige Engels aan deze pub. De naam. Laat ik het houden bij.... dat we vooral gezellig hebben gegeten, en dat het niet aan de bediening lag.. Een kopje koffie na genoten we op andere locatie.

En ja hoor. De bonte avond kwam ter tafel... Pfff. Dat we nog wat moeten verzinnen voor woensdagavond. En al pratend lijkt er zowaar wat tot stand te zijn gekomen. In saamhorigheid ontstaan. Prachtig. Redelijkop tijd terug bij De Vrijheid. Alle kinderen, behalve de oudste......, bleken al in dromenland. Deze avond ontspon zich verder in hilariteit, humor en vooral gezelligheid. Tot in de late uurtjes kon ieder die nog kon en wilde meegenieten en tevreden deze mooie dag afsluiten. Om in dromenland na te genieten.... hopende op een mooie zeildag op dag 5. Mag ook weer na 2 dagen op moter gevaren te hebben...

Ger, Bas en Stephan

Website/vacature

De website is redelijk op orde. We zoeken echter nog een Joomla! enthousiast/vrijwilliger die het leuk vind om de site verder te ontwikkelen en verbeteringen aan te brengen. Aanmelden kan via joomla!@art-pack.nl